Photo Of Man Holding Mic

Umowa zlecenie – gdzie zgłosić: gdzie i w jaki sposób zgłosić umowę zlecenie

Umowa zlecenie to umowa, którą zawierają dwie strony: zleceniodawca oraz zleceniobiorca. Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania określonej czynności za wynagrodzeniem, jakie zostanie mu za nią przyznane. Umowy zlecenia towarzyszą nam bardzo często, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Po podpisaniu umowy warto jednak pamiętać o zgłoszeniu takiej umowy do odpowiednich instytucji. W poniższym artykule przedstawimy, gdzie i jak zgłosić umowę zlecenie.

Zgłoszenie umowy zlecenie do ZUS-u – krok po kroku

Jeśli zawarliśmy umowę zlecenie, w której wynagrodzenie przewidziane jest w kwocie minimum 3000 zł, jesteśmy zobowiązani do zgłoszenia takiej umowy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Jak to zrobić?

1. W pierwszej kolejności musimy pobrać i wypełnić odpowiedni wniosek, który znajdziemy na stronie internetowej ZUS lub w ośrodkach ZUS.
2. Następnie wypełniony wniosek należy złożyć w ośrodku ZUS, w którym jesteśmy ubezpieczeni.
3. W ciągu 7 dni roboczych od złożenia wniosku zostanie przesłana nam potwierdzająca go decyzja.

Zgłoszenie umowy zlecenie do urzędu skarbowego

Zgłoszenie umowy zlecenie do Urzędu Skarbowego (US) dotyczy tylko wybranych przypadków i zależy od rodzaju wykonywanej działalności. Dotyczy to m.in. umów zlecenia o wartości powyżej 200 zł w ciągu roku. Jakie kroki należy podjąć?

1. W pierwszej kolejności musimy złożyć odpowiedni formularz podatkowy PIT-36 lub PIT-36L w urzędzie skarbowym.
2. Następnie musimy opłacić podatek dochodowy, który wynosi 18% wartości umowy w przypadku umów zawartych z osobami fizycznymi. W przypadku umów z firmami podatek wynosi 19%.

Zgłoszenie umowy zlecenie do PFRON

Umowy zlecenia, które przewidują przekroczenie kwoty 2000 zł netto na miesiąc, powinny być zgłoszone do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Jak to zrobić?

1. W pierwszej kolejności należy pobrać druk ZWUA.
2. Następnie wypełniony druk należy przesłać do PFRON.

Inne zgłoszenia umowy zlecenie

Oprócz w/w zgłoszeń, istnieją również inne przypadki, w których umowa zlecenie powinna być zgłoszona np. w wypadku, gdy umau zlecenia przekracza wartość 50.000 EUR. W takich sytuacjach warto skonsultować się z doradcą podatkowym lub skorzystać z wiedzy specjalisty w dziedzinie prawa podatkowego.

Podsumowanie

Zgłoszenie umowy zlecenie to ważny obowiązek, którego spóźnienie lub pominięcie może wiązać się z konsekwencjami finansowymi. Warto zatem wiedzieć, gdzie i jak zgłosić umowę zlecenie. W zależności od sytuacji, konieczne może być złożenie wniosku w ZUS, urzędzie skarbowym czy do PFRON. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nie naruszamy obowiązujących przepisów i unikniemy przykrych konsekwencji finansowych.