Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia dla studentów, którzy chcą zarabiać dodatkowe pieniądze obok studiów. W przypadku choroby, pracownik zatrudniony na umowę zlecenie również ma prawo do zwolnienia lekarskiego. Jakie są zasady zwolnienia lekarskiego dla studentów zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i jakie przysługują im wynagrodzenia? Oto kilka istotnych informacji.
1. Zwolnienie lekarskie dla studentów zatrudnionych na umowę zlecenie
Zwolnienie lekarskie dla studenta zatrudnionego na umowę zlecenie wydawane jest na takich samych zasadach jak dla pracownika zatrudnionego na umowę o pracę. Student zleceniobiorca może być zwolniony lekarsko przez lekarza rodzinnego lub inny właściwy podmiot medyczny.
2. Zasady zgłaszania zwolnienia lekarskiego dla studentów
W przypadku choroby, student zatrudniony na podstawie umowy zlecenia powinien jak najszybciej poinformować o tym swojego pracodawcę. Najlepiej, jeśli wiadomość ta zostanie przesłana za pośrednictwem poczty elektronicznej lub sms-a. W razie potrzeby konieczne jest przesłanie oryginału zwolnienia lekarskiego pod wskazany adres.
3. Wynagrodzenie za czas zwolnienia lekarskiego
Student zatrudniony na umowę zlecenie ma prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia lekarskiego od drugiego dnia nieobecności w pracy. W tym przypadku, pierwszy dzień nieobecności uznaje się za właściwie sprawowany przez pracownika czas pracy. Wynagrodzenie za czas zwolnienia lekarskiego wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.
4. Zasady wynagrodzenia za czas pracy w przypadku świadczenia usług zdalnych
Jeśli umowa zlecenie przewiduje wykonywanie pracy zdalnej, a nie będzie możliwe wykonanie pracy z powodu choroby lub z innych przyczyn losowych, student zatrudniony na umowę zlecenie będzie miał prawo do wynagrodzenia za takie zajęcie się. W takim przypadku, zleceniobiorca powinien skontaktować się z pracodawcą i poinformować go o niemożności wykonywania pracy, a także podać przyczynę. Pracodawca ma obowiązek zapłacić wynagrodzenie za wykonaną pracę w ramach zawartej umowy.
5. Możliwość przedłużenia umowy zlecenia po okresie choroby
W przypadku, gdy student zleceniobiorca choruje w trakcie trwania umowy, pracodawca może przedłużyć ją o czas trwania choroby. Wówczas, student zatrudniony na podstawie umowy zlecenia będzie miał zagwarantowane dalsze zajęcie i zarobki, ponieważ pracodawca będzie musiał zapłacić mu wynagrodzenie na czas choroby oraz uzgodnione w umowie wynagrodzenie za dalszą pracę. To dobra wiadomość dla studentów, którzy zdali sobie sprawę, jak ważna jest stabilność finansowa w trakcie studiów.